stanowisko pracy programisty

5 trendów w projektowaniu stron internetowych

Trendy w tworzeniu stron stały się nimi dlatego, że są skuteczne. Projektowanie dobrych, odnoszących sukces witryn nie polega na projektowaniu stron według własnych preferencji i oczekiwań. Właśnie przeciwnie, należy jasno określić sobie cel oraz odbiorcę-użytkownika, wtedy można przystąpić do wyboru odpowiednich narzędzi.

UX, czyli User eXperience

Termin „doświadczenie” nie odnosi się tu wbrew pozorom do całości zgromadzonej wiedzy użytkownika, ale do tego, żeby korzystając ze strony użytkownik doświadczał najlepiej przyjemności, a przynajmniej, żeby nie odczuwał dyskomfortu. Optymalizacja pod kątem UX zakłada pozbycie się ze strony wszystkiego co zbędne, rozpraszające lub nie wiadomo do czego służy. Dzięki tym kryteriom łatwiej także uzyskać profesjonalny wygląd strony. Unika się także zmuszania użytkownika do dodatkowego wysiłku, jak np. instalowanie wtyczek do przeglądarki, albo konieczność  logowanie, żeby zyskać dostęp do niektórych zasobów. Użytkownik ma bez problemu nawigować po takiej witrynie nie napotykając żadnego źródła frustracji. To wszystko ma na celu wywołanie pozytywnych emocji, wytworzenie pozytywnej relacji między użytkownikiem a witryną, tak żeby chętnie powracał.  UX samo w sobie nie jest nowoczesną technologią, ani technologią w ogóle, to sposób podejścia do użytkownika, który doskonale sprawdza się również poza siecią, chociażby w obsłudze klienta.

 

RWD czyli Responsive Web Design

Strony responsywne to takie, które dostosowują się do wielkości wyświetlacza jednocześnie nic nie tracąc ze swojej użyteczności i zachowują profesjonalny wygląd. Znacząco różnią się od wersji mobilnych stron. Pomimo, że pozornie odpowiadają na to samo zapotrzebowanie, to rozwiązuje problem przy pomocy bardziej nowoczesnej technologii. Przewaga takich stron nad wersjami na urządzenia mobilne wynika właśnie z tego, że dokładnie ta sama witryna, pod tym samym adresem URL jest wyświetlana na wszystkich urządzeniach, zmienia się tylko sposób jej wyświetlania. Jest to ułatwienie dla użytkownika korzystającego z różnych urządzeń, gdyż nie musi zapoznawać się z dwoma różnymi layoutami, ani przechodzić pomiędzy wersjami.  Oprócz tego strona responsywna, w przeciwieństwie do mobilnej, nigdy nie będzie okrojoną wersją. Oczywiście tworzenie takiej witryny jest bardziej pracochłonne, ale posiada zalety nie tylko po stronie użytkownika. Otóż napisanie strony responsywnej eliminuje konieczność obsługi dwóch stron, mobilnej i stacjonarnej, podczas aktualizacji oraz analityki. Na koniec warto też nadmienić, że algorytm Google faworyzuje strony responsywne w wynikach wyszukiwania.

 

Typografia

Content is king, to branżowe powiedzenie z pewnością jest prawdą, ale to tylko jedna strona medalu, bo przecież król musi posiadać godne szaty. Tym właśnie jest typografia dla zawartości strony. Odpowiednio dobrany font będzie pasować do treści, może nawet wywrzeć efekt jeszcze zanim użytkownik strony internetowej rozpocznie lekturę. Można też działać odwrotnie, zaskakując, korzystając z nietypowych zestawień. Dzięki kreatywnej typografii można dodatkowo zadbać o rozłożenie akcentów w obrębie contentu. Przy zajmowaniu się typografią dla strony internetowej należy wziąć pod uwagę kilka zagadnień. Po pierwsze nawet bardzo estetyczna czcionka traci użyteczność jeżeli będzie nieczytelna. Po drugie należy zadbać o poprawne wyświetlanie dla wszystkich użytkowników. Po trzecie musi odpowiadać swoimi walorami estetycznymi zarówno przedstawionej nią treści jak i pasować do estetyki strony. Jeżeli nie wiesz,  jaką typografię wykorzystać na swojej stronie skorzystaj z pomocy nowoczesnej agencji reklamowej lub doświadczonego grafika. Warto znaleźć odpowiedniego wykonawcę w swojej okolicy, np. agencja reklamowa Pszczyna.

 

Flat design

Flat design jest (słusznie) kojarzony z charakterystycznymi „kafelkami z obrazkami” na urządzeniach mobilnych, ale nie kończy się na nich. Ten bardzo popularny obecnie trend zakłada skrajną prostotę pod każdym względem. Brak cieniowania, brak gradientów, brak tekstu, czyli brak wszystkiego co tworzy w grafice iluzję trójwymiarowości, stąd też nazwa – płaski design. Oprócz tego stonowana kolorystyka, nieskomplikowane ale jasne w odbiorze ikonografiki i podstawowe czcionki.  Popularność tego minimalistycznego stylu wynika z jego użyteczności w rozwiązaniach na urządzenia mobilne. Wymaga on bowiem załadowania znacznie mniejszej ilości elementów. Prostota sprawia także, że jest bardzo czytelny, nie rozprasza uwagi, co również zwiększa jego użyteczność. Decydując się na Flat design łatwo dostosować  stronę zarówno do kryteriów UX jak i RWD, gdyż jego rozwój wynika bezpośrednio z tych właśnie trendów. Wadą tego rozwiązania, jak wszystkich rozwiązań, które dają wrażenie prostoty jest to, że jego dobre wykonanie wymaga wiele wysiłku.

 

Material design

Flat design nie jest pozbawiony pewnych wad, trudno oddać w nim szczegół, strony zaprojektowane w ten sposób wyglądają zbyt podobnie. Największą wadą jest trudność jaką napotykamy w rozróżnianiu elementów interaktywnych od zwykłej grafiki, co znacznie wpływa na użyteczność, szczególnie podczas pierwszego wrażenia. Dlatego niektórzy designerzy zaczynają mówić o Flat design 2.0, a Google proponuje w tym nurcie właśnie Material design.  Projektowanie w ten sposób to powrót do pewnych elementów trójwymiarowości, ale przy zachowaniu bardzo wysokiego stopnia uproszczenia. Efekt takiego projektowania jest bardziej kolorowy i interaktywny, eliminuje to większość wymienionych problemów Flat designu, tylko w pewnym stopniu ograniczając jego użyteczność na urządzeniach mobilnych. Projektanci stron mogą mieć różne opinie na temat wyższości jednego nad drugim, sugerując na przykład, że Flat design ma bardziej profesjonalny wygląd, ale koniec końców wszystko ma swój obszar zastosowania.

 

Maciej Dutka