wybór hostingu

Jak wybrać hosting?

Każdy, kto chce, aby jego strona zaistniała w Internecie potrzebuje hostingu. To dzięki niemu użytkownicy są w stanie otworzyć Twojego bloga, stronę firmową czy portal. Mało kto wie, jakie aspekty wziąć uwagę podczas jego wyboru. Z hostingiem jest jak z samochodem. Tani Maluch i drogi Mercedes dojadą do celu – dlaczego każdy chce jechać tym drugim?

 

Czym jest hosting?

Hosting to miejsce na specjalnym komputerze (serwerze), które jest do naszej dyspozycji. Serwer na stałe podłączony jest do Internetu, często na więcej niż jednym łączu, aby zapewnić nieprzerwany dostęp do jego zasobów – między innymi naszej strony. To właśnie na serwerze posiadamy pliki naszego serwisu, bazy danych, skrzynki pocztowe. Dlatego jeśli ktoś zastanawiał się, gdzie przechowywane są wszystkie maile z naszych firmowych skrzynek, odpowiedź jest następująca – na serwerze (hostingu) właśnie.

 

Typowe parametry hostingów

Dostawcy usług hostingowych zasypują nas ilością dziwnych liczb, z których przeciętny Kowalski wie tyle samo, ile zna słów po japońsku – przeważnie zabawę kończymy na ‘karate’ i ‘taekwondo’, o ile to drugie ktoś potrafi dobrze zapisać bez autokorekty 🙂

Warto zwrócić uwagę na następujące parametry:

  • Roczny SLA (Service Level Argeement), który powinien być wyższy niż 99,95%. Parametr ten oznacza gwarancję, jaką daje nam hostingodawca do dostępu do usługi.
  • Limity transferu – to również ważny czynnik, jeśli naszą stroną nie opiekuje się agencja SEO. Większość stron firmowych posiada zakładkę ‘Realizacje’. Mało kto wie, że zdjęcia z aparatu cyfrowego są zdecydowanie za duże do korzystania z Internetu. Zdjęcia z naszych cyfrówek potrafią ważyć nawet 4MB – ładowanie tak dużych zdjęć, szczególnie w dużej ilości może powodować wyczerpanie się transferu. Załóżmy, że na stronie mamy 36 zdjęć po 4MB. Naszą stronę w ciągu miesiąca odwiedza 300 użytkowników (średnio 10 dziennie). W skali miesiąca daje to transfer na poziomie 43200MB, czyli ponad 42GB miesięcznie. A to tylko same zdjęcia. Warto dopytać przed zakupem usługi, jaka jest procedura podczas przekroczenia transferu – czy system automatycznie blokuje nasze usługi, czy też nie.
  • Limity skrzynek pocztowych, baz danych, kont FTP. Tańsi dostawcy usług hostingowych często nakładają ograniczenia na powyższe zasoby – warto zorientować się, ile potrzebujemy skrzynek pocztowych i wziąć pewien zapas, aby w czasie szybkiego rozwoju firmy nie powodowało to ograniczeń.

 

Na co zwracać uwagę wybierając hosting?

Do dodatkowych czynników, które powinny nas zainteresować przy wyborze hostingu, należą:

  1. Kolokacja serwerów – czyli to, gdzie dana firma posiada własne maszyny. Większość firm posiada własne data center lub korzysta z wynajmu w jednym z kilku dużych data center w Europie (np. w Niemczech). Korzystanie z data center niesie ze sobą gwarancję bezpieczeństwa na wypadek nieprzewidzianych sytuacji. Dobre centrum danych posiada standard minimum Tier III. Taki standard pozwala nam na bezproblemowe wykonanie umów powierzenia dla GIODO (dotyczy sklepów internetowych) – mało kto wie, że jednym z wymogów przy zgłaszaniu do GIODO jest serwerownia, która posiada ściany o minimum 2m grubości. Jeśli nasz przyszły hostingodawca posiada serwery w piwnicy pod domem wujka, lepiej poszukać gdzieś indziej.
  2. Częstotliwość robienia backupów – w Internecie krąży informacja, że ludzie dzielą się na tych, którzy robią backupy i na tych, którzy dopiero zaczną to robić. Warto dowiedzieć się, jak często nasz dostawca wykonuje backup i w jaki sposób mamy do niego dostęp w razie potrzeby.
  3. Obsługa klienta – z obsługą klienta jest, jak z czytaniem instrukcji obsługi – korzystamy, dopiero kiedy musimy. Warto sprawdzić przed podjęciem decyzji o zakupie hostingu to, jak długo musimy czekać, aż zostaniemy obsłużeni oraz czy obsługa klienta działa całodobowo.

 

Darmowy czy płatny?

Na rynku działa wiele firm, które oferują hosting za darmo, w zamian za możliwość wyświetlania reklam. Jest to jednak jedno z wielu ‘w zamian’. Często darmowe hostingi nie pozwalają nam na taką konfigurację, jakiej oczekujemy. Warto sprawdzić, czy darmowe alternatywy oferują wszystko, co potrzebujemy.

 

Promocje na pierwszy rok

A raczej „promocje”. Wiele firm oferuje pierwszy rok hostingu po złotówce, czy za inną symboliczną kwotę. Warto wtedy przeczytać regulamin, w którym znajdziemy informację o cenie, jaką za korzystanie z usługi zapłacimy w drugim i kolejnym roku. Często okazuje się, że pozornie zaoszczędzone 200zł wydamy, przedłużając hosting, który już będziemy mieli skonfigurowany. Warto pamiętać, że w razie przenosin na inny serwer ktoś musi wykonać migrację – czyli przenieść pliki, bazy danych, konta pocztowe na nowy hosting, co również kosztuje.

Pamiętajmy, że hosting wybieramy na lata. Tak, jak przy zakupie samochodu nie kierujemy się tylko jego wyglądem (chociaż wiadomo – kupujemy oczami), także w tym wypadku tego nie róbmy. Często mniej znane, niepewne firmy posiadają ładną, nowoczesną stronę internetową. Warto jednak sięgnąć głębiej i sprawdzić wszystkie aspekty, zanim dokonamy zakupu.