Niezmiennie pierwszym i najlepszym dla wielu konsumentów źródłem informacji o danym produkcie jest inny człowiek, który potwierdza jego działanie na własnym przykładzie. Koleżanka na spotkaniu zachwalająca nowy kosmetyk, ciocia na spotkaniu rodzinnym czy znana blogerka internetowa. Siła “poczty pantoflowej” znana jest nie od dziś. Dlatego właśnie starając się wypromować daną markę, powinniśmy szczególnie przyjrzeć się temu sposobowi komunikacji z klientem.
Marketing szeptany, czyli inaczej buzz marketing, to zespół działań marketingowych i promocyjnych, mających na celu wywołanie wśród potencjalnych klientów pozytywnych skojarzeń i rekomendacji dotyczących naszego produktu. Marketing szeptany jest więc budowaniem zainteresowania ludzi wokół określonego produktu, a także marki czy tematu. “Buzz” z języka angielskiego to nic innego jak brzęczenie, robienie hałasu i o to dokładnie chodzi w marketingu szeptanym.
Marketing plotki, bo takiego terminu też zwykło się używać, gdy mówimy o marketingu szeptanym, zwykle kojarzy się z bezpośrednim przekazywaniem informacji drogą werbalną. Jednak dziś, w dobie internetu, następuje coraz większy jego rozwój. Dzięki forom internetowym czy blogom społecznościowym, informacja jest w stanie bardzo szybko trafić do określonych odbiorców.
Należy pamiętać, że skuteczny marketing szeptany, to taki, w którym skupiamy się, by ułatwić zadowolonym klientom swobodną rozmowę na temat naszych produktów, by to osiągnąć warto skupić się na kilku zasadach:
Stawiaj na kreatywne pomysły, które wyróżnią Cię na tle konkurencji. Zainwestuj w dobre hasła reklamowe, tworzone przez profesjonalistów oraz kampanię reklamową. Ważna jest tu świeżość, atrakcyjność i dynamizm. Nikt nie lubi nudy.
Tworząc dany produkt lub usługę, ważne jest by dokładnie wiedzieć, do kogo ją kierujemy. Nie strzelaj ślepo informacjami w kierunku osób, których może to nie dotyczyć lub nie interesować.
Jedną z podstawowych kwestii marketingu szeptanego, jest zdobycie szacunku i zaufania wśród klientów. Bądź miły i pomocny, chętnie odpowiadaj na pytania konsumentów i najważniejsze - bądź uczciwy.
Najbardziej znanymi taktykami marketingu szeptanego są:
1. Community marketing - polega na dużej aktywności w mediach społecznościowych, w tym wspieranie forów internetowych oraz fanclubów i promowaniu wsród nich swoich produktów poprzez wywoływanie dyskusji na ich temat.
2. Produkt seeding - polega na dostarczeniu produktów bądź ich próbek konsumentom
3. Trendsetting - promowanie mody na konkretne marki produktów i wywoływanie chęci naśladownictwa
4. Brand blogging - blogowanie oparte na promowaniu naszego produktu w sieci.
5. Evangelist marketing - tworzenie u konsumenta bardzo silnego zaufania do firmy i produktu, w związku z czym klient sam przekonuje innych do kupowania go.
Angelika Wylegała
Używamy cookies